Je úplně normální, že existují jedinci, kteří si vydělávají pohádkové sumy činností na internetu. Ať už to jsou celebrity, Youtubeři, instagrameři… všechny tyto osoby mají fanoušky a dokáží manipulovat s jejich potřebami a způsobem života. K tomu, aby se tato osoba probojovala až na vrchol internetu, je třeba něco, co ostatní nemají. Něco, co ohromí každého jen z názvu videa nebo článku. Právě kvůli slávě a úspěchu na internetu vznikl takzvaný clickbait. Tedy česky řečeno: návnada na klikání.
Pokud jste o tomto termínu ještě nikdy neslyšeli, jedná se o nepopulární způsob internetových osobností, nebo začínajících tvůrců na internetu se dostat do povědomí lidí. K lepšímu pochopení dáme příklad: Projíždíte videa na YouTube a najednou narazíte na úžasné a virální video o tom, jak někdo nakoupil věci pro psy za milion korun. Na video se hned budete chtít povídat. Kdo by utratil za psa milion korun že? Toto video se nám tedy z názvu zdá velice lákavé a zajímavé. Klikneme na něj a začneme se dívat. Samozřejmě, že se vám hned ze začátku pustí reklama, protože autor má videa monetizovaná. Skončí reklama a kouknete se na video. Už je skoro konec a o údajném milionu utraceném za psa nebyla ani řeč. V tu chvíli víte, že jste se stali obětí clickbaitu. Tedy videa, které má na první pohled vypadat jako virální a velmi zajímavé, ale očekávaný obsah videa je od toho, co opravdu vidíte, na míle daleko.
Tvůrce, který nahrál video na YouTube očekává, že se na jeho video koukne velké množství lidí, a to pro něj znamená více peněz z reklam. Jsou nejčastější právě u videí na platformách, jako je YouTube. Můžeme se s nimi setkat ale i při čtení různých zpráv a článku. Tam clickbaity hraničí s hoaxy (tedy šíření milných zpráv). Například název článku může být velice zavádějící, nebo může zveličovat situaci, kterou článek popisuje. Stejně jako ostatní milné informace na internetu nejsou povoleny a mohou být trestány. Clickbait videa z YouTube mohou být při nahlášení ihned smazána.